שמש מזל: אנרגיה סולארית והלידה של תעשיית הקנאביס האמריקאית

כאשר חלוץ האנרגיה הסולארית ג’ון שייפר מכר את הפאנל הפוטו-וולטאי הראשון לא לָנוּ לקוח קמעונאי במחוז מנדוסינו ב-1978, הוא לא הבין שהוא היכה מכה מכרעת נגד המלחמה בסמים.

זו הייתה תקופה משמחת עבור שייפר להשיק את העסק שלו, החנות האקולוגית של Real Goods בוויליטס, קליפורניה, שהתמחתה בציוד אנרגיה סולארית, דשן אורגני, מערכות השקיה וכלים לחיים בר-קיימא (לפני ש”בר-קיימא” הפך למילת מפתח) . במהלך שנות ה-70 המאוחרות, מספרים הולכים וגדלים של חקלאי מנדוסינו פנו למריחואנה כדי להסתדר, וטכנולוגיית האנרגיה הסולארית שסיפקה Real Goods אפשרה למגדלי קנאביס ולמשפחותיהם לחיות מחוץ לרשת באזורים מרוחקים וכפריים תוך גידול רווחי. יבול מזומנים, אם כי לא חוקי.

“קנאביס היה הדבר החדש והמתפתח”, הסביר שייפר. “אנרגיה סולארית הקלה על הופעתה של תעשיית קנאביס ילידית בצפון קליפורניה. ומגדלי הקנאביס, בתורם, תמכו בתנועת האנרגיה הסולארית המתחדשת… זו הייתה סימביוזה פורה”.

טכנולוגיה סולארית הייתה חדשה ויקרה אז. “בתחילה,” נזכר שייפר, “מכרנו פאנלים קטנים של תשעה וואט ב-900 דולר – כלומר 100 דולר לוואט. [By reference today, solar panels go for about one dollar per watt, so the price has dropped by 99 per cent.] מי יכול להרשות לעצמו פאנל של $900 וואט שיטעין סוללה כדי להפעיל אורות, א טֵלֶוִיזִיָה, מערכת סאונד למוזיקה? ובכן, מגדלי המריחואנה היו האנשים היחידים שיכולים להרשות זאת לעצמם”.

בתוך כמה שנים, האזור המכונה משולש האזמרגד – המקיף את מחוזות מנדוסינו, הומבולדט וטריניטי – יהפוך לסל הלחם של אמריקה, לב ליבו של גידול מריחואנה מקומי. ממוקם שעתיים צפונית לסן פרנסיסקו, רצועת עצי סקויה ונחלים גועשים שופעים זה, בגודל של 10,000 קילומטרים רבועים, היה ביתם של מחתרת רופפת של חקלאים עצמאיים בעליל, אשר, מסתבר, הצטיינו בגידול קנאביס. מגדלי הגרילה הגנג’ה האלה הצליחו להפוך את ה”גידול הביתי” – בעבר אדמה לעשב תעלה מחורבן – לכמה מעשבים הטובים, היקרים והמבוקשים ביותר בעולם.

חזרה לארץ

ג’ון שייפר עבר למחוז מנדוסינו זמן קצר לאחר שסיים את לימודיו בברקלי ב-1971, שטף באידיאליזם לגבי “לעלות לארץ” ולחיות על הארץ עם פליטים צעירים דומים מהעיר. תנועת חזרה לטבע יצאה לדרך, ושפר הצטרף לאחת מקומונות בית ההיפי הרבות שצמחו באזור. “כולנו רצינו לבוא ליער כדי ללמוד על מה החיים האמיתיים… התנסנו בכל מיני דברים, החל מגידול המזון שלנו ועד לבניית הבתים הראשונים שלנו, מערכות המים הראשונות שלנו, לחוות איך זה לחיות בקהילה .”

בזמן שמשפחתו המכוונת של שייפר למדה על החיים ללא נוחות היצור, גננות מחוץ לחוק במשולש האזמרגד גילו מחדש והחיו מחדש את המסורת העתיקה של טיפוח קנאביס חזק ונטול זרעים, הידועה גם בשם sinsemilla. תרגול זה כלל זיהוי ועקירת כל הצמחים הזכרים כדי למנוע את האבקה של צמחי המריחואנה הנקביים, ובכך גרם לנקבות המתוסכלות מינית לייצר אשכולות פרחים גדולים יותר עם שרף פסיכואקטיבי יותר דביק בניסיון לשווא לתפוס אבקה שלא תגיע לעולם.

גידול ביתי, בעל עוצמה גבוהה sinsemilla היה להיט מיידי בקרב מעשני מריחואנה אמריקאים כשהוצג בסוף שנות ה-70. זו הייתה גם תרופה טובה לכלכלה המקומית, הודות לגננים מוכשרים מתחת לרדאר שהפכו את המריחואנה לאחד מסיפורי ההצלחה הפנומנליים ביותר בדברי ימי הגננות המודרנית. חקלאים במשולש האזמרגד יכלו למכור את שלהם sinsemilla ניצנים תמורת 2,000 דולר לפאונד או יותר, כמות עצומה של מזומן בהשוואה לכל יבול שדה אחר. עסקים נלווים פרחו בארץ הקנאביס. תרומות נדיבות ממגדלים אנונימיים מימנו מכבי אש מתנדבים, הפקות תיאטרון קהילתי ועוד המון.

המריחואנה אפשרה מחייה כפרית שקטה בצפון קליפורניה, שבה כ-30,000 מגדלים לקחו חלק בתנועה החקלאית הבלתי חוקית הגדולה ביותר בהיסטוריה האמריקאית, תופעה שהיתה מקבילה לתנועת האנרגיה הסולארית המתפתחת יחד, שמקורה באותו אזור. בזמן שמחתרת הקנאביס התפשטה במשולש האזמרגד, Real Goods התרחבה ועברה ל”נווה מדבר פרמקלצ’ר” בשטח של 12 דונם בהופלנד, חומת מנדוצ’ינו הסמוכה, ששימש גם כמטה של ​​מכון Solar Living ללא מטרות רווח, חלון ראווה של טכנולוגיה ירוקה וחינוכית מֶרְכָּז. “קראנו לעצמנו בירת השמש של העולם, כי השמש נולדה כאן”, אמר שייפר, שציין את המסלולים הסינכרוניים של קנאביס ואנרגיה סולארית: “מגדלי מריחואנה תמכו בתנועה הסולארית, אך במקביל התנועה הסולארית הייתה תומכים בהם כי המגדלים לא יכלו לחיות מחוץ לרשת במשך תקופה ארוכה על נפט ונרות”.

אומת מקור

ה DEA היה כל כך מוטרד מהיקף גידול המריחואנה המקומי עד שהוא הגדיר את צפון קליפורניה כ”אומת מקור” לסמים לא חוקיים, כאילו גולדן סטייט היא מדינה זרה. הממשלה הפדרלית המשיכה להפנות את כוונת הנשק שלה לתעשיית הקנאביס המתפתחת במשולש האזמרגד, והפכה את הטריטוריה השלווה של פעם לאזור לחימה, שדה קרב מרכזי במלחמתו הצבאית החדשה של הנשיא רייגן בסמים.

לאורך שנות ה-80, נרקים בעייפות הסוואה השתלטו על תושבי משולש האזמרגד, מניפים מצ’טות ופורצים דרך גני עציצים, גדולים כקטנים, בחסות מַחֲנֶה, הקמפיין במימון פדרלי נגד שתילת מריחואנה. במהלך עונת הקציר, מַחֲנֶה קצינים עמדו על המשמר במחסומים שנמשכו עשרים וארבע שעות ביממה בכבישי הארץ, בעוד שמסוקי יואי זימזמו בתים וחוליות למיגור מריחואנה פלשו לרכוש פרטי ללא צווי חיפוש. זו הייתה תקופה שבה צפון קליפורניה “הצטרפה מחדש, מבחינה מבצעית, לעולם השלישי”, כפי שכתב תומס פינצ’ון ב וינלנדהרומן שלו המתרחש באזור גידול העצים העיקרי של אמריקה במהלך שנות רייגן.

אבל המלחמה בסמים, שרייגן הסלימה בצורה דרמטית, כבר נידונה לאבדון כשהנשיא קבע את “פשוט תגיד לא” בראש סדר העדיפויות של אכיפת החוק. הופעתה של מריחואנה תוצרת בית באיכות גבוהה במשולש האזמרגד תתגלה כנקודת מפנה מכרעת במלחמת הסמים, ותטה את האיזון באופן בלתי הפיך לטובת לגליזציה בסופו של דבר.

ברגע שרייגן שלח את התביעה, הסיכונים עבור חקלאי המריחואנה גדלו, וכתוצאה מכך הם גבו וקיבלו יותר עבור המוצר שלהם. גידול קנאביס היה פשוט רווחי מכדי לוותר עליו – והרבה אנשים גידלו אותו. לא משנה מה ה לָנוּ הממשלה עשתה זאת, מריחואנה לא תיעלם. “ברגע שהתחיל הגידול הביתי”, אומר שייפר, “לא היה אפשר לעצור את זה.”

הופעתו של קנאביס תוצרת בית סימנה את תחילת הסוף של איסור המריחואנה.

בשנת 1996, כאשר מצביעי קליפורניה העבירו את הצעה 215, אשר איפשרה מריחואנה רפואית בגולדן סטייט, “התברר”, במילותיו של שייפר, “שהסוס יצא מהאסם”. ימי האיסור היו ספורים. זה היה רק ​​עניין של זמן עד שהמציאות הפוליטית תשיג את השינוי התרבותי הפרו-קנאביס שכבר היה בעיצומו. מה שהתחיל כמרד חזרה לארץ בצפון קליפורניה יגיע לשיאו כמה עשורים מאוחר יותר בלגליזציה של מריחואנה בכמה לָנוּ מדינות.

כאשר קליפורניה מוכנה לעשות לגליזציה של קנאביס לשימוש מבוגרים בשנת 2016, מאמציו של שייפר הגיעו למעגל. Real Goods נותנת חסות להשקת Emerald Pharms, מרפאת המריחואנה הרפואית הראשונה בעולם המופעלת באמצעות אנרגיה סולארית, שתיפתח בחודש הבא בהופלנד, קליפורניה, שער הכניסה למשולש האזמרגד.

זכויות יוצרים, פרויקט CBD. אין להדפיס מחדש ללא רשות.



עוד בנושאי תרבות קנאביס

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *