קליפורניה נקטה צעד גדול כדי לפתור את העמימות וחוסר העקביות ברגולציה של קנבוס שמקורו CBD – מהלך שיכול לראות את המדינה קובעת סטנדרט לאומי דה פקטו עבור CBD חומרים מתכלים לאור חוסר מעש מתמשך של ה לָנוּ מזון & מנהל התרופות.
לאחרונה עברה חקיקה בסקרמנטו המסדירה קנבוס CBD מוצרים מספקים בהירות מסוימת עבור יצרנים, ספקים וצרכנים כאחד, שכולם פעלו עד כה באזור אפור חוקי.
עד עכשיו, הסביבה הרגולטורית המבולבלת הובילה למה שכינו “מערב פרוע” באווירה של גולדן סטייט CBD מִגזָר.
ב-6 באוקטובר, חתם המושל גאווין ניוסום על הצעת חוק 45, המתירה את השימוש בקנבינואידים שמקורם בהמפ ובמזונות, משקאות, קוסמטיקה ומוצרי חיות מחמד במדינה. היא גם מחייבת את היצרנים להנחיות קפדניות של בדיקות ותיוג, דומות לאלו הקיימות עבורן THC-מוצרי קנאביס עשירים הנמכרים בבתי המרקחת ברישיון המדינה של קליפורניה.
לקליפורניה כבר יש שוק משגשג עבור CBD מוצרים, שהיוו מכירות של 730 מיליון דולר ב-2019 – פי שניים וחצי יותר מכל מדינה אחרת. אבל א.ב 45 אינו מאפשר מכירה של קנבוס CBD מוצרים בחנויות קנאביס. לעת עתה, לפחות, ההמפ-CBD וקנאביס-CBD השווקים יישארו מפולחים.
איגוד תעשיית הקנאביס של קליפורניה (CCIA) בירך על החוק החדש – עם כמה סייגים. בהצהרה, CCIA הבמאית לינדזי רובינסון שיבחה את מחברת החוק, חבר האסיפה אגייאר-קארי, כ”איתנה בגישתה ליצור מגרש משחק שווה בין קנאביס והמפ תוך הגנה על הבריאות והבטיחות של כל תושבי קליפורניה”.
רובינסון הכיר באופן מרומז במגבלות החוק החדש: “א.ב 45 מקימה מסגרת מקיפה ואיחורה לייצור ומכירה של מוצרי קנבוס בקליפורניה, אך העבודה שלנו לא הסתיימה. אנו מצפים לעבוד עם המחבר על חקיקה עתידית להקמת מסלול לשילוב קנבוס בשרשרת האספקה של הקנאביס.”
מורשת של בלבול
מדיניות קליפורניה על CBD זה זמן רב בלאגן של בלבול. ביולי 2018, מחלקת בריאות הציבור של קליפורניה (CDPH) הוציא תזכיר שקבע שמקורו בהמפ CBD תמצית לא הייתה חוקית לשימוש ב”מוצרי מזון” במדינה. רק CBD נגזר מצמחים עם יותר מ-0.3 אחוז THC היה מותר במפורש, ולא נגזר קנבוס CBDמוצרים עשירים, הנמכרים רק בבתי מרקחת מורשים, היו מוסדרים על ידי ה- CDPHסניף בטיחות הקנאביס המיוצר של.
הכתיב רק הוסיף לבלבול, שאף ניכר במינון שנעשה בו שימוש. ה CDPH עשה הבחנה בין CBD נגזר מ”קנבוס” בניגוד ל”קנאביס” – למרות העובדה שהמפ הוא פשוט קנאביס עם 0.3% או פחות THC, לפי הגדרת הממשל הפדרלי. (אפילו שימוש במונח “פסיכואקטיבי” עבור THC-עשיר-קנאביס מתמודד על ידי חלק, כמו CBD יכול גם להיות השפעה משמעותית על שינוי מצב הרוח למרות שזה לא משכר.)
אבל התזכיר לא היה למעשה תקנה – זה היה רק ”שאלות נפוצות” (שאלות נפוצות) נועד להבהיר את המדיניות הקיימת. ולא הצליח להבהיר אם האיסור חל רק על שימוש במוצרי מזון או על קנבוס שמקורו CBD בדרך כלל.
איימי או’גורמן ג’נקינס, לוביסטית של איגוד תעשיית הקנאביס של קליפורניה (CCIA) ונשיא Precision Advocacy בסקרמנטו, אומר לפרויקט CBD: “העמימות הזו נמשכה, וראינו אכיפה ספורדית ובלתי עקבית, בעיקר על מוצרי מזון ומשקאות.”
אכיפה לא עקבית
בדצמבר 2018, חוק החווה הפדרלי אישר חוק קנבוס CBDתוך שמירה על האיסור על CBD מופק מקנאביס עם יותר מ-0.3 אחוז THC – אבל התקנות של קליפורניה לא השתנו. זה הציב את החוקים של קליפורניה בסתירה לכאורה עם החוק הפדרלי בשאלה – אם לא CBD מוצרים שמקורם ב”קנבוס”, אך לא כאלה שמקורם ב”קנאביס”.
CBD שמקורו ב”קנאביס” המשיך להיות זמין בבתי המרקחת המורשים של קליפורניה (מהווה מכירות של 217 מיליון דולר ב-2019, לפי Headset) – בעוד שהמפ לא מוסדר CBD היה זמין, כמו בכל מקום אחר בארץ, בחנויות נוחות, בחנויות מכולת ובתחנות דלק. אבל שמקורו בקנבוס CBD מוצרים יוצרו בדרך כלל מחוץ למדינה והם שווקו למעשה ללא פיקוח.
מחקר משנת 2019 של חברת בדיקות הקנאביס מבוססת Van Nuys CannaSafe Laboratories מצא שרק 15% מ-20 המוצרים שהיא בדקה הכילו את הכמות המפורסמת של CBD, וכי רבים היו מזוהמים בחומרי נואפים – במיוחד ממסים במוצרי vape. בעקבות איומים מצד הרשויות המקומיות, חנויות קמעונאיות רבות בקליפורניה החלו למשוך פריטים כאלה.
הסביבה הרגולטורית המבולבלת צוינה על ידי וויל קליידון, יו”ר מועצת ההמפ בקליפורניה ו מנכ”ל שֶׁל CBD הספק Ojai Energetics. למרות שבסיסה באוג’אי, מרכז תרבות העידן הניו-אייג’ של דרום קליפורניה, פעולת הייצור של החברה ממוקמת למעשה בנבאדה והיא רכשה חלק גדול ממנה CBD ממגדלים בקולורדו.
קליידון מקוננת על קמעונאי האכיפה הבלתי יציב שהתמודדו עם גולדן סטייט. “זה הסתכם איך המחוזות המקומיים פירשו את שאלות נפוצותבגלל ה CDPH אפילו לא עשה רג”, הוא מספר. “זה היה רמות אכיפה שונות, מאף אחד ועד הטיה מלאה. קמעונאים זכו לביקור של סוכנים מתחומי שיפוט מקומיים. היו לנו חנויות שלמות שהפסיקו להזמין מאיתנו, בתי קפה מסוימים הפסיקו למכור את המוצרים שלנו. אתה עדיין יכול להשיג אותם באינטרנט בכל מקום בקליפורניה, אבל הם נמשכו מכמה קמעונאים.”
בעקבות המעבר של א.ב 45, קלידון אומר שהחברה שלו מתכננת להתחיל לטפח זני קנבוס מיוחדים במחוז ונטורה בקליפורניה עם עונת השתילה הבאה. למרות שיש לו כמה הסתייגויות מהמדיניות החדשה של קליפורניה לגבי CBD מסחר, קליידון מרגיש שיש הרבה מה לאהוב א.ב 45. “אתה לא יכול לתת לשלמות להפריע להתקדמות”, הוא אומר. “האפשרות הכוללת של מכירת מוצרי קנבוס במדינה היא צעד גדול קדימה.”
יצר קשר על ידי פרויקט CBDה CDPH אמר כי מאמצי האכיפה של המחלקה על CBD מוצרים “התמקדו בעיקר בטיפול בתלונות צרכנים”. הוא קבע כי מאז חלוף א.ב 45, “CDPH לא נקטה פעולות אכיפה כלשהן נגד קנבוס CBD מוצרים.” בהצהרה, המחלקה מתחייבת “לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם מחזיקי עניין כדי לעזור לחנך אותם” על הוראות החוק החדש כדי שיוכלו “לנווט בהצלחה את תהליך הבקשה והרישוי כאשר הוא הופך זמין”.

התקדמות, לא שלמות
מתי א.ב 45 נחתו על שולחנו של מושל ניוסום בספטמבר, חבר האסיפה אגייאר-קארי אמרה ל-Cannabis Wire שהיא דחפה לחקיקה כזו במשך שנים מכיוון שהיא “הולכת וגדלה מודאגת מהסיכון לבריאות הציבור ממכירה של לא חוקיים, לא מפוקחים. CBD מוצרים במדינה שלנו… הבוחרים שלי צורכים את המוצרים האלה בלי משים במשך שנים ורציתי לספק חלופות מוסדרות, בדוקות ואת התפקידים והפעילות הכלכלית שיבואו עם החוק החדש הזה”.
החוק החדש – שמאפשר CBD ותשומות אחרות שמקורן בהמפ או חלקים מצמח ההמפ שייכללו במזון, משקאות וקוסמטיקה – מחייבים במפורש את היצרנים להירשם במחלקת בריאות הציבור של קליפורניה. “מוצרים שמקורם בהמפ יהיו זמינים בחנויות קמעונאיות מסורתיות”, אומרת איימי או’גורמן ג’נקינס. “אבל עכשיו הם ייבחנו ויתויגו כראוי, וכפופים לתקני פרסום מחמירים, כדי לעזור לצרכנים להיות מעודכנים יותר לגבי מה שהם צורכים.”
א.ב 45 נותן את CDPH סמכויות תפיסה, אמברגו והחזרה למוצרים שמקורם בהמפ, כמו גם סמכות פיקוח. היא מביאה חומרי קנבוס לבליעה ותכשירים אקטואליים תחת תחום ה-Serman Food, Drug & Cosmetic Act, החוק העיקרי של קליפורניה המסדיר את המגזר הזה. א.ב 45 כולל דרישות נוספות המשקפות את תקני הבדיקה לרמות זיהום ב”קנאביס”, תוך התייחסות לקודים הללו ב-2017 Medicinal & חוק הבטיחות הרגולטורי של קנאביס לשימוש מבוגרים (MAUCRSA). החוק החדש מחייב גם שיבוא קנבוס יעמוד בתקני הבטיחות של קליפורניה ושמתקנים מחוץ למדינה חייבים להיכנע CDPH בדיקות.
על פי הוראות הביטול של MAUCRSAמחוזות שיפוט מקומיים בקליפורניה מסוגלים לאסור על חנויות קנאביס, וכיום רוב הערים והמחוזות (במיוחד באזורים הכפריים והדלילים יותר של המדינה) אוסרים על חלונות ראווה קמעונאיים לעסוק במסחר בקנאביס. א.ב 45 אינו כולל הוראה דומה לביטול הסכמה, ותחומי שיפוט מקומיים לא יוכלו לאסור על קנבוס CBD מוצרים, שיהיו זמינים באופן חוקי בכל המדינה.
חומת אש קשיחה
תומכי תעשיית ההמפ ו CBD המפיקים לא קיבלו את כל מה שהם רצו א.ב 45, ששומרת על חומת האש הנוקשה של קליפורניה בין שווקי ההמפ וה”קנאביס” – לפחות לעת עתה.
מה שהתעשייה מכנה “שיתוף פעולה” ימשיך להיות אסור, כלומר אסור להשתמש בתשומות שמקורן בהמפ THC-מוצרי קנאביס עשירים. ומקורי קנבוס CBD לא ניתן למכור במכוני קנאביס.
עם זאת, החוק קורא למחלקת בקרת קנאביס של קליפורניה להכין דו”ח על הכנסת “קנבינואידים של המפ לשרשרת אספקת הקנאביס”, שיוגש למושל ולבית המחוקקים עד יולי 2022.
או’גורמן ג’נקינס מציין כי אגייאר-קארי התחייבה להתחיל לעבוד על הצעת חוק עד תחילת השנה הבאה ל”אישור שילוב של קנבינואידים של קנאביס במוצרי קנאביס ולאפשר מכירה של מוצרים שמקורם בקנאביס בבתי מרקחת של קנאביס”.
אבל הסיכוי של שילוב קנבוס נגזר CBD לתוך שוק הקנאביס המורשה מעלה שאלות קשות רבות:
- האם מגדלי ויצרני קנבוס יהיו נתונים לאותם מסים ותקנות מכבידים שמחניקים את תעשיית הקנאביס?
- כיצד הרגולטורים “יישוו את מגרש המשחקים” בין המפ ויצרני קנאביס אם מכירות קנאביס ייאסרו בערים ובמחוזות רבים בקליפורניה, בעוד שלא חלות הגבלות כאלה על קנבוס שמקורו CBD?
- האם מגרש משחקים שווה אפשרי אם יצרני המפ בקליפורניה יכולים למכור את מרכולתם מחוץ למדינה בעוד יצרני קנאביס לא יכולים?
- על אילו תקנות יחולו CBD זה מסונתז כימי או ביוסינתזה במעבדה ולא מופק מצמח?
א.ב 45 גם אוסר על מכירת חומרי עישון CBD מוצרים (כלומר CBD-עשיר נמוך-THC פרח מיובש) עד שיעבור חוק נפרד המטיל מס על מוצרים כאלה על ידי בית המחוקקים. וזה מונע שימוש בתשומות שמקורן בקנבוס במוצרים המכילים אלכוהול, טבק או ניקוטין, מציין סיכום ב- National Law Journal.
אין פרצה של דלתא-8
בנוסף, א.ב 45 מבקש לסגור את “הפרצה המזויפת של דלתא-8”, שמתחתיה חלק CBD קמעונאים משווקים את הקנבינואיד הפסיכואקטיבי Delta-8 THC וטוען שזה חוקי מכיוון שחוק החווה משנת 2018, שהכשיר את גידול ההמפ, מתייחס רק לדלתא-9 הידועה יותר THC.
א.ב 45 יוצר קטגוריה חדשה עבור כל “THC או קנבינואיד דומה”, המוגדר כך: “כל טטרהידרוקנבינול, לרבות, אך לא רק, Delta-8-tetrahydrocannabinol, Delta-9-tetrahydrocannabinol ו-Delta-10-tetrahydrocannabinol, באשר הוא.
כדי למנוע כל ניסיון למצוא ולנצל פרצות חדשות לכאורה, ה CDPH ניתנת הכוח לכלול בהגדרה זו “כל קנבינואיד אחר, מלבד קנבידיול [CBD]שהמחלקה קובעת… לגרום לשיכרון חושים”.
תניה זו עולה בקנה אחד עם מדינות רבות, שאסרו על Delta-8 THC מוצרים, ועם החוק הפדרלי המסווג את Delta-8 וחומרים סינתטיים אחרים THC אנלוגים כסמים לא חוקיים מתוכנית I.
איך יהיה האיסור על דלתא-8 סינתטי THC לאכוף כאשר עסקים חסרי מצפון, המפרשים לא נכון את הצעת חוק החווה משנת 2018 למטרות רווח כספי, רוכלים את Delta-8 וחומר סינתטי אחר THC מוצרים באמצעות הזמנה בדואר?

תקן לאומי דה פקטו?
כשקליפורניה יוצאת סוף סוף מהאזור האפור החוקי והרגולטורי מסביב CBDלמרבה הצער, בלבול ועיכוב נמשכים ברמה הפדרלית. למרות לגליזציה של קנבוס שמקורו CBD בהצעת חוק החווה לשנת 2018, ה לָנוּ מזון & מנהל התרופות מסרב לפרסם תקנות עבור CBD מוצרים – במקום זאת מזהיר שקנבידיול עלול לגרום לנזק לכבד, בין טענות מפוקפקות אחרות.
א 2020 ה-FDA דו”ח לוועדת ההקצאות של בית הנבחרים הזהיר מפני מוצרים עם תיוג שגוי ומוכתם וסכנות אחרות של אי-פיקוח CBD מִסְחָר. אבל ה ה-FDA מנציח את הבעיות הללו בכך שהוא לא מצליח לווסת את ההמפ CBD השוק אותו היא מבקרת.
באוגוסט 2021, ה ה-FDA דחה בקשה מאת CBD חברת Charlotte’s Web לאשר את מוצריה כתוספי תזונה. ה ה-FDA הסבירה את החלטתה בציטוט אישור 2018 של Epidiolex, א CBD תרופות, כתרופות מרשם לטיפול בהתקפי אפילפסיה בילדים. ה ה-FDA טען זאת CBDהסטטוס הקודם של ה-FDA– תרופות מאושרות פירושו שהסוכנות לא יכלה לאשר את המכירה של CBD כתוסף בריאות.
עדיין CBD מוצרים ממשיכים להיות משווקים ברחבי הארץ – רק ברמת המדינה, ורק בחלק מהמדינות (כיום כולל קליפורניה).
עם זאת, כפי שראינו עם תקני פליטת מכוניות, השוק העצום של קליפורניה אומר שלמדיניות שנחקקה יש את הפוטנציאל לכפות את עצמם באופן לאומי על בסיס דה פקטו. טענתה של קליפורניה על זכותה לכפות תקני פליטות מחמירים יותר מאשר הממשל הפדרלי פתחה מאבק זכויות של המדינה – כאשר שמרנים (כולל ממשל טראמפ) מגינים בצביעות על הכוח הפדרלי.
אריק Steenstra, נשיא ארגון ההסברה הלאומי Vote Hemp, קורא למעבר של א.ב 45 “רגע מרכזי עבור ההמפ בקליפורניה, ומה שקורה בקליפורניה הופך לעתים קרובות למדיניות במדינות אחרות.”
במבט לאחור על יצירת הצעת החוק, סטינסטרה מציינת: “לקח לנו שלוש שנים להשיג א.ב 45 ניהלו משא ומתן והביאו תוכנית לקדם את זה, בעוד ה ה-FDA עדיין יושב על הידיים. קליפורניה היא השוק הגדול ביותר בעולם לָנוּ, שהוא השוק הגדול ביותר בעולם עבור מוצרים אלה. אז, לפתוח את המצב הזה למרות ה ה-FDA הוא ניצחון ענק לענף”.
ביל וינברג, פרויקט CBD סופר תורם, הוא עיתונאי ותיק בן 30 בתחומי מדיניות סמים, אקולוגיה ועם ילידים. הוא עורך חדשות לשעבר במגזין High Times, והוא מפיק את אתרי האינטרנט CounterVortex.org ו-Global Ganja Report.
זכויות יוצרים, פרויקט CBD. אין להדפיס מחדש ללא רשות.